تئاتر معاصر ایران

بررسی تئاتر معاصر ایران و حواشی آن

تئاتر معاصر ایران

بررسی تئاتر معاصر ایران و حواشی آن

  • ۰
  • ۰

نمایش ننه مده آ

نمایش ننه مده آ

 

 

 

نقد نمایش ننه مده آ
بی‌شک یکی ازغافل‌گیری‌های سی‌ وهشتمین فستیوال نمایش زنده فجر را می‌توان اجرای «ننه مده‌آ» از فسا دانست . نمایشی نابهنگام که گویی عملکرد داراست سرگذشت مشترک زنان سرکوب‌شده عالم را توشه دیگر با فرمی نو قصه نماید . یوسف شکوهی در جایگاه مولف و آژمان بیژنی‌نسب در موضع کارگردان , با تلفیق هم اکنون ‌وهوای ایلیاتی زیست‌جهان عشایر قشقایی با اثرها دوران‌سازی زیرا «مده‌آ» و «ننه دلاور» , بر این نکته تاکید دارا هستند که چه‌طور سرکوب و سلطه بر روح و جسم زنان , در اعصار متعدد مورخ بازتولید شده و زندگی‌‌هایی را به نابودی داده است . چه بسا اسم «ننه مده‌آ» نیز ترکیبی است هوشمندانه از آخر و عاقبت تکرار شونده مده‌آی «اورپید» با ننه دلاور«برشت» است که اینجا با همت یک زن ایلیاتی , به میانجی تن , ابلاغ و ژست‌هایش اجرایی می گردد . زمانی در انتهای داستان چهل‌ و پنج دقیقه‌ای نمایش , ننه دلاور بر این نکته اشاره میکند که روزگاری در یک کدام از دانشسراهای سرزمین , ‌ یادگرفتن نمایش زنده چشم و همت کرده تا برشت و اورپید را اجرا نماید , چرایی کنارهم قرار به چنگ آوردن فیگورهای اصلی زنان مورخ نمایش زنده صریح میگردد . ننه دلاور نمایش که گویی زنی است ایلیاتی , مدتی است با حکمی ناعادلانه در بند است و در چادری تنگ دوران می گذراند و صرفا هنگام عزیمت دسته‌جمعی هم محلی ایل , قابلیت و امکان آن را ‌می‌یابد که با دخترانش توشه دیگر تخیل ورزد و نمایش بازی نماید . نقش‌ها را بازیگرانی زیرا فرهاد فقط , محمدحسین رجبیان , میثم جعفری کوچکی و آژمان بیژنی‌نسب ایفا می کنند . اجرا با تکنیک زن‌پوشی , این قابلیت و امکان را مهیا میکند که از محدودیت‌های بازنمایی سوژه زنانه تا حدی گذر کرده و با ژست‌هایی اغراق شده , شیوه اجرایی غربی و اهل ایران را تلفیق کرده و فضایی مفرح و تماشایی رفتار نماید . به این ترتیب اجرا با نوعی التقاط‌گرایی , باز به هر دو فرهنگ و تمدن شرق و غرب عالم , به انقیاد هیچ کدام درنیامده و وام‌دار هر دو است . «ننه مده‌آ» تجسم جامعی است از این پاراگراف که «برای جهانی شدن , ابتدا می بایست محلی بود . » مجموعه بازی زنده «اَلا , تکان , باخ» از یک چشم‌انداز محلی , با کنارهم قرار دادن زمان‌هایی که با یکدیگر ناهمزمان می‌باشند , بیانی جهان‌گرا یافته که انسانی , رادیکال و از قضا سیاسی است . یعنی ماجرا به انقیاد کشیده‌شدن سوژه زنانه از روش نظم نمادین و ساختارهای محافظت نظم مو جود .

از نکات قابل اعتنای اجرا , پباده سازی صحنه‌ نمایش است . خیمه‌ای که بنابر ادعای مجموعه اجرایی , همه پارچه‌های که برای برپایی‌اش تدارک چشم شده , از مال خرقه زنان عشایر است و دوخت و دوز آن دو سال زمان برده است . این ولی از بخت‌یاری ماست که اتصال یک اجرا با زیست هر روزه مردم یک ناحیه را این چنین بازدید کنیم و به تماشای اجرایی که در یک چادر چشم‌نواز از پارچه‌های محلی زنان عشایر بر پا شده , بنشینیم . با آنکه تالار حساس مولوی , پذیرای این چادر رنگارنگ و قشنگ بود , ولی خوب تر می شد که‌این اجرا در دل درختان به نمایش درآید و آن پناه بردن به متانت چادر و فعلا بودن معاش در آن , با تمام وجود تجربه شود . ولی با تمام این مساله , تماشای «ننه مده‌آ» در دل یک چادر , رویکردی است مرکززدا که قابلیت مواجهه با لهجه‌ها و قومیت‌ها را آماده کرده و پتانسیل زیاد بی نیاز و کیفورکننده‌ سنت‌های نمایشی اقوام گوناگون مرزو بوم را گوشزد می‌نماید . اما تیم اجرایی , خویش را به همگی در فرهنگ وتمدن محلی محدود نکرده و در اتصال با ارثیه جهانی بازی زنده , چشم‌اندازی جدید و جهانشمول باز است . همینطور اجرا در پباده سازی صحنه و استعمال از شی ءها و ادوات , بر دستور محلی تاکید دارااست و چندان خبری از وسایل معاش امروزی شهری نیست . فی‌المثل برای رفع تشنگی , بازیگران از یک کوزه‌ سفالی استعمال می‌نمایند که هنگام اجرای دوم و در ظلمات و ردوبدل صحنه , با ضربه اجباری یکی‌از بازیگران , آن کوزه شکسته می شود . این قضیه در ظاهر حاشیه‌ای به‌این نکته حائض اهمیت اشاره دارااست که در‌حالتی که چادر در کویر برپا شده بود , بالطبع کوزه نیز بر خاک کویر گذاشته شده و هنگام واژگونی نمی‌شکست .

در غایت اجرایی نظیر «ننه مده‌آ» را می‌توان رویت‌پذیر کردن آن فرهنگی دانست که‌این روز ها چندان قابلیت و امکان نمی‌یابد در شهرهای بزرگ نمایان شود . یک سنت ریشه‌دار فرهنگی که واجد مورخ بی نیاز است و یادآور مردم در حالا کوچ که بنابر ضرورت شیوه‌های نمایشی خویش را تولید و قصه‌هایشان را به میانجی نمایش , داستان مینمایند . نمایش زنده اقلیمی با یک شیوه انسان‌شناسانه , بیشتراز این می تواند به

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی